fbpx

Przeszłość, przyszłość i teraźniejszość automobilu w jednym. Ogromny kompleks Wolfsburg Autostadt to eksperymentalny park stworzony przez potężnego producenta samochodów Wolkswagen. Każdy fan motoryzacji powinien tu zajrzeć. Fani nowoczesnych technologii również. Jak zorganizować sobie czas w tym ogromnym ośrodku? Od czego zacząć, co pominąć? Jakie są ceny biletów? Zapraszam do relacji z wizyty w Wolfsburg Autostadt. 

W świecie mobilności

Samochody. Nie ma zbyt wielu wynalazków, które aż tak bardzo zdominowały by ludzkie życie. Bezapelacyjnie to najważniejszy środek transportu na Ziemi. Marka Volkswagen, która jest jednym ze światowych liderów produkcji samochodów stworzyła ogromny kompleks, w którym opowiada historię motoryzacji, tłumaczy proces produkcji samochodów i przepowiada trendy. Uczy, bawi i robi show. Wolfsburg Autostadt to właściwie małe miasteczko. Oprócz pawilonów związanych stricte z motoryzacją są tu również miejsca to zabawy, restauracje, hotel, odbywa się duży festiwal. Ogólnie dzieje się, jest co robić i można się tu zachwycać naprawdę wieloma rzeczami. Motoryzacja to jedno, ale równie ciekawe jest rozplanowanie przestrzeni kompleksu, czy budynki pawilonów. Naprawdę bardzo interesujące miejsce, przynajmniej z kilku perspektyw. Cały dzień to akurat, żeby na spokojnie poznać zalety Wolfsburg Autostadt.

Na samym końcu wpisu znajdziecie informacje praktyczne, czyli ceny, godziny otwarcia oraz mapę. A teraz o tym, co warto zobaczyć.

Przyszłość

W Autostadt można dotknąć przeróżnych aspektów związanych z motoryzacją. Ja na pierwszy rzut wybrałem wystawę Autowerk objaśniającą nowoczesne metody produkcji samochodów. Chociaż wystawa brzmi w tym wypadku nieco archaicznie. Lepiej chyba powiedzieć, że jest to multimedialny spacer przez cykl produkcyjny samochodów. Interaktywne plansze, tablety, filmy pokazujące prace fabryki. Kompletna dawka wiedzy podana w bardzo łatwo przyswajalny sposób. Każdy element wystawy wydaje się być bardzo namacalny. Czułem się jakbym niemal na żywo uczestniczył w procesie produkcji samochodu.

Coś jeszcze jest nie jasne? Pracownicy Autostadt pomogą rozwiać wątpliwości

Ciekawe są też nagrania wypowiedzi pracowników sektora finansowego firmy, którzy opowiadają nieco o prawach rynku wpływających na konstruowanie i sprzedaż samochodów. Jeśli nie macie ochoty słuchać eksperckich wypowiedzi specjalistów ds. finansowych możecie sami spróbować poobracać gotówką.

Kalkulator walut zabawka. Wrzuć swoje monety a ekran pokaże ci ile są warte w innych walutach. Bez obaw, na końcu pieniążki wracają do właściciela

Bardzo dobre wprowadzenie do świata Autostadt i właśnie od Autowerk polecam zacząć.

Autowerk znajduje się na drugim piętrze w KonzernForum i Piazza, po lewej stronie. Chociaż może nie będę marnował miejsca na tłumaczenie gdzie co jest. Wystarczy, że weźmiecie plan kompleksu razem z biletem.

Zszedłem po schodach piętro niżej i trafiłem na “Poziom Zielony”. Tutaj można zobaczyć wystawę o zrównoważonym rozwoju. Choć raczej bardziej pasuje tu określenie wziąć udział, niż zobaczyć. W bardzo nowocześnie zaaranżowanej przestrzeni ustawiono 28 paneli z grami i interaktywnymi opowieściami. Ze stanowisk dowiecie się jakie są przyczyny i skutki nadmiernego wykorzystywania surowców oraz poznacie sposoby na ich ograniczanie. Poznacie wyniki badań określające poziom i stanard życia na świecie. Wiele miejsca poświęcono też ekologicznemu wykorzystywaniu nowoczesnych technologii. Można np. wcielić się w rolę przedsiębiorcy, albo ustawodawcy i spróbować ograniczyć zużycie energii w wielkim mieście. Albo przekonać się ile litrów wody potrzebują ludzie żeby wyprodukować jedną parę spodni, lub wyhodować arbuza. Świetna wystawa, od niektórych paneli bardzo ciężko było się oderwać. Spędziłem tu znacznie więcej czasu niż zamierzałem. Spędziłbym jeszcze więcej, ale gdzieś pomiędzy panelami mignął mi szyld wystawy specjalnej o przyszłości miejskiej mobilności i uznałem, że pora ruszyć dalej.

W wyciemnionym pomieszczeniu stał prototyp bezzałogowego samochodu przyszłości SEDRIC (SElf-DRIving Car).

Całkiem przestronny, prawda? Cały czas trwają prace nad udoskonaleniem CEDRICa i wdrożeniem systemu do użytku. Być może właśnie takimi pojazdami będziemy już niedługo podróżować po ulicach największych miast. Bezkorkowo, bez kierowców i bezszelestnie również. Ulice jak z filmów science-fiction są bliżej niż nam się wydaje. Być może to właśnie technologia i pomysł Volkswagena zrewolucjonizują ruch uliczny.

Na wystawie warto zwrócić jeszcze uwagę na makietę przedstawiającą miasto pełne nowatorskich rozwiązań proponujących zrównoważony rozwój i przemyślane wykorzystywanie surowców. Wizjonerskie myślenie Volkswagena, i to nie tylko odnośnie samych samochodów, ale też w dopasowywaniu ścieżki rozwoju do potrzeb cywilizacyjnych bardzo mi zaimponowało.

Smart cities? Kodeks zasad miast przyszłości można poznać na wystawie Future of Urban Mobility w Wolfsburg Autostadt

Teraźniejszość

Bite trzy godziny zajęło mi oglądanie wystaw związanych z przyszłością i rozwojem automobilu. Całkiem sporo. Wyszedłem wreszcie z budynku KonzernForum i Piazza i zamierzałem w dalszej kolejności odwiedzić pawilony samochodowych marek. Salony do prezentacji swoich samochodów mają na terenie Autostadt Seat, Porsche, Audi, Lamborghini, Skoda oraz naturalnie Volkswagen. Jest też pawilon Premium Club House. Akurat podczas mojej obecności wystawiono w nim Bugatti Veyron. Prosiłem, ale nie dali się przejechać.

Samochód, który pobił rekord prędkości. 431,072 km/h!

Każdy z budynków ma niekonwencjonalną bryłę, odnoszącą się w sposób metaforyczny do idei przyświecających producentom albo kształtom charakterystycznym dla produkowanych samochodów. Bryłą najbardziej przekonał mnie pawilon Porsche.

Pawilony marek samochodowych. Który należy do Porsche?

Każdy z pawilonów jest zupełnie inny także w środku, a marki prześcigają się w niekonwencjonalnych pomysłach na promocję i robienie show. Seat wyświetla całodzienny film poklatkowy z Barcelony na olbrzymim panoramicznym ekranie, w Audi zobaczymy elektryzujący spektakl wiązek światła, w Lamborghini samochód dosłownie wyjeżdża zza ściany. Są emocje, dzieje się, jak mawia klasyk. Wszystko jest przygotowane na najwyższym poziomie. Zero sztampy. Do każdego z pawilonów wchodziłem z ogromnym zaciekawieniem i wychodziłem równie usatysfakcjonowany. Wizualnie i koncepcyjnie miód-malina.

Błyski, neony, makiety i sztuka wizualna. Wnętrza pawilonów Wolfsburg Autostadt

Na każdy z pawilonów wystarczy zaplanować 10-15 min. Chyba, że ktoś jest wielkim fanem marki, wtedy może to zająć nieco więcej czasu.

Po tych wszystkich wrażeniach pewnie zechcielibyście coś zjeść. W Wolfsburg Autostadt nie brakuje restauracji i punktów gastronomicznych. Na terenie kompleksu stoi kilka budek z przekąskami. Dostrzeżecie je bez problemu. Restauracje w formie szwedzkiego stołu znajdziecie w w budynku KonzernForum i Piazza oraz w KundenCenter.

Wszystko co chcielibyście wiedzieć o samochodach Volkswagena, ale boicie się zapytać

Skoro już jesteśmy przy KundenCenter… To miejsce obsługi klienta. Jeżeli pod wpływem splendoru kompleksu zapragnęlibyście nagle kupić Volkswagena tu możecie poznać każdy z modeli samochodu. Popytać, poprosić o poradę. Nie wiem czy można się targować… No pewnie nie. Codziennie w KundenCenter wydaje się średnio 500 samochodów. Nie miałem akurat potrzeby kupować salonowej nówki więc po wciągnięciu kiełbasy z kapustą w restauracji na piętrze poszedłem dalej.

Gdybyście chcieli upolować jakąś pamiątkę to w KundenCenter jest też oficjalny sklep Volkswagena.

Zaraz za KundenCenter wysoko do nieba pną się dwie szklane wieże. To Turmfahrt i Autoturme. Te dwie potężne silosopodobne konstrukcje są niczym innym jak w pełni zautomatyzowanymi parkingami dla nowiutkich Volkswagenów czekających na swoich właścicieli. Forma parkingu ma nawiązywać do 4-ech kominów sąsiadującej z Wolfsburg Autostadt elektrowni fabryki. Spojrzycie na zachód, zorientujecie się szybko o co chodzi.

Autoturme i Turnfahrt

Ale właściwie w jaki sposób i dlaczego samochody parkowane są w wieżach? Nie wspomniałem jeszcze, że zaraz obok Autostadt znajduje się właściwa fabryka Volkswagena. Samochody przez odebraniem przez właścicieli są transportowane z fabryki przy pomocy automatycznego podziemnego systemu do wież i tam spędzają przynajmniej 24h przed odbiorem. W obu wieżach mieści się maksymalnie po 400 samochodów. A jak samochód trafia z wieży do kupca? Również automatycznie. Maszyny przenoszą auto do podziemnego parkingu i dalej transportują do KundenCenter. Voila, nowy Passat, Touran, czy Polo gotowy do odbioru!

Przeszłość

Na koniec zostawiłem sobie czas na klasyki. Wolfsburg Autostadt to przede wszystkim nowoczesna przestrzeń, przyszłościowe pomysły i innowacyjne technologie, ale pomyślano też o uhonorowaniu tradycji. W zachodniej części kompleksu na miłośników oldtimerów czeka Zeithaus. Wielopoziomowa wystawa automobilów o przełomowej wartości konstruktorskiej. Na kolekcję składa się 60 unikatowych marek. W tym też pierwszy pojazd uznany za zalążek motoryzacji. Samochody, które tu zobaczycie to konstruktorska wirtuozeria. Ważne miejsce na wystawie zajmują nie tylko samochody, ale także ich twórcy. Carl Benz, Jean Bugatti, Malcon Sayer, Giorgetto Giurgiaro. Dowiecie się, kto dokonywał przełomów w rozwoju samochodów. Zarówno osiągowych jak i estetycznych. Wystawa spodoba się nawet kobietom, które nie mają z motoryzacją nic wspólnego. Słowo daję!

Historia 125 lat motoryzacji ujęta w Zeithaus

Na Zeithaus warto przygotować sobie przynajmniej godzinę czasu. To minimum pozwalające w ekspresowym tempie przebrnąć przez wystawę.

Wolfsburg Autostadt praktycznie

Na pewno przyda się Wam jeszcze garść informacji praktycznych.

Godziny otwarcia

9:00-18:00 (oprócz 24 grudnia i 31 grudnia)

Bilety

Bilet jednodniowy

Dorośli, 15 Euro

Po zniżce, 12 Euro

Bilet rodzinny, 35 Euro

Bilet wieczorny (po 16:00, czyli zostają Wam 2h na zwiedzanie)

7 Euro, z czego 7 Euro można wykorzystać w jednej z restauracji kompleksu

Bilet “doświadczalny” (po 16:00, zawiera wycieczkę z przewodnikiem i rejs)

19 Euro

Bilet “early bid” (wejście przed 10:30, poniedziałek-czwartek)

12 Euro, z czego 5 Euro może być wykorzystane w jednej z restauracji kompleksu

Wieże Turmfahrt i Autoturme (20 minut oprowadzania, grupy max. 6 osób)

Dorośli, Euro 8
Po zniżce, Euro 6
Dzieci 0-5 lat (przynajmniej metr wzrostu), za darmo
Dzieci powyżej 6 roku życia (przynajmniej metr wzrostu), Euro 4
Trzeba posiadać dzienny bilet do Wolfsburg Autostadt

Ze zniżek mogą korzystać studenci, osoby po 60 roku życia, wojskowi oraz niepełnosprawni.

Ceny pozostałych usług oferowanych przez Autostadt znajdziecie tutaj.

Parkingi

Krótkoterminowe: Kurzzeitparkplatz/ServiceHaus

6:00 – 18:00 2 Euro/godzinę
18:00 pm – 6:00: 0,50 Euro/za godzinę

Długoterminowe: Parkingi vis a vis Wolfsburg Arena

6:00 – 18:00 1 Euro/za godzinę (maks. 6,00 za dzień)
18:00. – 6:00 0,50 Euro/za godzinę

Wskazówka: kupując dzienny bilet do Autostadt opłata parkingowa za cały dzień to tylko 3 Euro. Parking opłaca się wtedy przy WelcomeDesk w KonzernForum i Piazza.

Mapa Wolfsburg Autostadt

Zobaczcie jeszcze mapę. Nr. to KonzernForum i Piazza, czyli budynek przez który wchodzi się na teren Autostadt. Po prawej znajdują się długoterminowe miejsca parkingowe.

wolfsburg autostadt

Autostadt Summer Festival

Wspomnę jeszcze, że jeśli będziecie w Autostadt na wakacjach jest szansa, że traficie akurat na Autostadt Summer Festival. Dużą imprezę muzyczno-teatralną odbywającą się na terenie parku. W tym roku odbywał się między 18-26 sierpnia. Ja miałem farta i akurat się załapałem. Można śmiało zaplanować wyjazd mniej więcej wtedy. Czekać na Was będą dodatkowe atrakcje. To moment, w którym w Autostadt dzieje się najwięcej.

Jeżeli planujesz podróż do Dolnej Saksonii jest duża szansa, że zainteresują Cię także te teksty:

Bartek Szaro

Autor Bartek Szaro

Prawa półkula mózgu. Wymyśla, opracowuje, tworzy koncepcje. Pisze poradniki i dba o układ wizualny bloga. Autor programu "Regionami" oraz twórca Festiwalu Podróży i Reportażu "Kontynenty". Gospodarz cyklu spotkań "Nieturyści".

Więcej tekstów autora Bartek Szaro

Dołącz do dyskusji! Jeden komentarz

Miejsce na Twój komentarz

*