fbpx

Bardzo często spotykamy się z pytaniem “Czy do bagażu podręcznego można zabrać namiot?”. To dość ważne zagadnienie przy okazji wyjazdów niskobudżetowych. Namiot daje możliwość zminimalizowania kosztów noclegów do zera. Zasady przewożenia namiotu w podręcznym nie są oczywiste. Zrobiliśmy małe rozeznanie. Tłumaczymy, kiedy można przewieźć namiot w bagażu podręcznym.

Jak przewieźć namiot w bagażu podręcznym?

By ustalić czy przewóź namiotu w bagażu podręcznym jest dozwolony przeanalizowałem dokładnie regulaminy portów lotniczych oraz skontaktowałem się z pracownikami lotnisk oraz przewoźników.

Śledzie i szpilki w bagażu podręcznym

Znajdują się one na liście przedmiotów zakazanych do transportu w bagażu podręcznym. Zostały zakwalifikowane jako “Przedmioty o ostrych końcach lub ostrych krawędziach”. Możne się z tym zgadzać lub nie, tak niestety jest.

Nie powinien to być jednak spory problem dla kogoś, kto zamierza spać w namiocie podczas podróży. Śledzie można zastąpić (np. pałeczkami ryżowymi, odpowiedni patyk, plastikowe śledzie) albo w ogóle z nich zrezygnować. Do Dazzlera nigdy nie braliśmy śledzi i ten namiot funkcjonował bez nich dobrze nawet na wysokościach 3500 m, gdzie już trochę wiało. Nie używaliśmy ich także przy okazji noclegów na dziko na Islandii.

Jeżeli chcemy przewieźć namiot w podręcznym trzeba zrezygnować ze śledzi i szpilek namiotowych.

Rurki do namiotu w bagażu podręcznym

W spisie przedmiotów zakazanych, których nie można włączyć do bagażu kokpitowego, nie znajduje się nic, pod co można by podczepić namiotowe rurki. Jednak pojawiają się wątpliwości czy rurki nie będą wadzić osobom przeprowadzającym kontrole bagażu. Problemem może być to, z jakiego materiału zostały wytworzone, sposób ich wykończenia bądź rodzaj zakończenia. W spisie przedmiotów zakazanych istnieje kategoria “Bagaż nietypowy” i kilka dużych, osobnych, metalowych rurek może zostać zakwalifikowana właśnie jako taki nietypowy bagaż. Być może właśnie dlatego niektórzy kontrolerzy odmawiają wniesienia rurek na pokład.

Spotkałem się jeszcze z opinią, że rurki połączone gumką, w rozumieniu przepisów lotniskowych, stanowią całość, więc nie są traktowane jako osobne narzędzia. Chyba, że ktoś uprze się, że to nunchaku. Wtedy, istotnie, może być trudno wybrnąć korzystnie z sytuacji.

Przewóz stelaża namiotu w bagażu podręcznym w samolocie

O stosunek do przewozu rurek namiotowych w bagażu kokpitowym zapytałem pracowników polskich lotnisk. Od każdego otrzymałem niemal identyczną odpowiedź: procedury nie określają jasno stanowiska rurek i ostateczna decyzja o ich “przejściu” należy do osób przeprowadzających kontrolę bezpieczeństwa. Z pozoru wydaje się więc, że to loteria.

Poinformowano mnie również, że generalnie rurki namiotowe nie są zabronione w bagażu podręcznym. Jeżeli ich krawędzie nie są ostre, zakończenia można uznać za obłe, a rozmiary nie przekraczają rozmiarów narzuconych przez przewoźników to nie ma przeciwwskazań do ich przewiezienia. Choć ostateczną decyzję, jak wiadomo, podejmuje osoba odpowiedzialna za kontrolę.

Nasze doświadczenia z namiotem w bagażu podręcznym

Z namiotem w bagażu podręcznym podróżowaliśmy m.in. do Gruzji, Włoch i na Islandię i nigdy nie mieliśmy najmniejszych kłopotów z jego przewiezieniem. Za każdym razem był to namiot konstrukcji najprostszej, taki z marketu za 50 zł. Rurki zrobione z plastiku, ich wymiary nie przekraczają tych dopuszczalnych przez tanie linie, zakończenia oraz krawędzie zdecydowanie nie są ostre. Na dodatek rurki połączone są za pomocą gumek.

 

namiot w podręcznym

Rurki stelaża połączone gumkami

Jeżeli macie wątpliwości czy namiot w podręcznym można swobodnie przewieźć…

Jeżeli nie jesteście przekonani czy Wasze rurki mają tępe zakończenia i obłe krawędzie możecie spróbować przed wylotem skontaktować się z lotniskiem i przesłać im zdjęcie swoich rurek z zapytaniem o możliwość ich przewozu. Praktycznie każdy port lotniczy ma dział zajmujący się kontrolą bagażu. Na stronie lotniska należy znaleźć kontakt do Działu Obsługi Pasażerskiej (a jeżeli nie ma to odszukać kontakt ogólny) i zwyczajnie zapytać wysyłając zdjęcia rurek. Zalecam robić to z odpowiednim wyprzedzeniem gdyż nie wszyscy potrafią odpowiedzieć szybko.

Podsumowując zasady przewozu namiotu w bagażu podręcznym

  •  nie zabieramy śledzi ani szpilek. Nie jest do wielki problem gdyż wcale niekoniecznie muszą okazać się potrzebne, a nawet jeżeli bardzo ich potrzebujemy można znaleźć ekwiwalent.
  • rurki nie powinny mieć ostrych zakończeń
  • rurki nie powinny mieć ostrych krawędzi
  • rurki nie powinny być stworzone z materiału mogącego wzbudzić podejrzenia Operatora Kontroli Bezpieczeństwa (nie powinny być ciężkie, nie powinny sprawiać wrażenia niebezpiecznego narzędzia)
  • rurki nie powinny przekraczać długości dopuszczalnej przez linie, którymi podróżujemy (Wizzair mały 43 cm, Wizzair duży 56 cm, Ryanair 55 cm, easyJet 50 cm)

Jeżeli nasz namiotowy ekwipunek spełni wszystkie powyższe założenia powinien zostać dopuszczony do przewozu w bagażu kabinowym.

Jesteśmy bardzo ciekawi Waszych doświadczeń z przewożeniem namiotu w bagażu podręcznym. Szczególnie tych, kiedy odmówiono Wam wniesienia namiotu/jego elementów na pokład. Podzielcie się z nami Waszymi historiami.

This error message is only visible to WordPress admins

Error: There is no connected account for the user 2135934285 Feed will not update.

Bartek Szaro

Autor Bartek Szaro

Oprócz bloga prowadzi także autor na YouTube o zrównoważonej turystyce. Twórca największego w Polsce cyklu spotkań łączących podróżowanie i reportaż "Kontynenty | spotkaj podróżników" oraz gospodarz cyklu spotkań "Nieturyści".

Więcej tekstów autora Bartek Szaro

Dołącz do dyskusji! 42 komentarze

Miejsce na Twój komentarz

*