Wciąż niewiele osób jest świadomych praw, jakie przysługują w sytuacji odwołanego lub opóźnionego lotu. A zdecydowanie warto się tym zainteresować. Jeśli lot nie odbędzie się, bądź zostanie zrealizowany ze znacznym opóźnieniem można ubiegać się o odszkodowanie sięgające nawet kilku tysięcy złotych. Prawo do ubiegania się o odszkodowanie, jak i wysokość kwoty, o którą można się ubiegać zależy od kilku czynników. Zacznijmy od początku.
Spis treści
Kto może ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony, bądź odwołany lot?
Prawo do odszkodowania mają pasażerowie, którzy posiadają rezerwację na dany lot i stawili się na odprawę pasażerów zgodnie z wymogami i o określonym czasie, a ich lot został odwołany bądź opóźniony.
Kiedy lot można uznać za opóźniony?
Uznanie lotu za opóźniony zależy nie tylko od czasu, jaki upłynął od momentu planowanego startu, ale także od długości jego trasy.
W przypadku lotów do 1500 km – lot uznamy za opóźniony po upłynięciu 2 godzin od planowanego czasu startu.
W przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych powyżej 1500 km, bądź wszystkich innych lotów pomiędzy 1500 km a 3000 km – trzy godziny.
W przypadku wszystkich innych lotów – cztery godziny.
Jak to rozumieć? Jeśli mamy bilet na lot Kraków-Miami i po trzech godzinach samolot wciąż nie wystartował to nabywamy prawo do ubiegania się o odszkodowanie.
Jeśli mamy bilet na lot relacji Warszawa-Bratysława i lot odbył się godzinę po planowanym czasie startu nie mamy prawa ubiegać się o odszkodowanie.
Jak zmierzyć odległość pomiędzy miejscem wylotu i miejscem docelowym?
Odległości mierzone są metodą trasy po ortodromie, czyli najkrótszą drogą pomiędzy dwoma punktami na powierzchni kuli biegnącą po jej powierzchni.
Do czego zobowiązane są linie lotnicze, gdy lot jest odwołany albo opóźniony?
Jako pasażerowie możemy być całkowicie zaskoczeni sytuacją, w której lot jest odwołany bądź opóźniony. Przepisy chronią pasażerów ze względu na tę okoliczność. Warto wiedzieć, że w przypadku opóźnienia lotu przewoźnik jest zobowiązany zapewnić pasażerowi darmowe posiłki i napoje oraz darmowe rozmowy telefoniczne.
Natomiast jeśli nasz lot zostaje przeniesiony na następny dzień przewoźnik jest również zobowiązany zapewnić pasażerowi nocleg oraz transport w dwie strony pomiędzy miejscem noclegowym a lotniskiem. Kiedyś przeżyliśmy taką sytuację – nasz lot z Paryża do Warszawy został opóźniony i przeniesiony na następny dzień ze względu na niekorzystne warunki pogodowe. Linie lotnicze bardzo szybko zapewniły nam zakwaterowanie i transport do hotelu.
Jeśli zdarzy się, że linie lotnicze w takiej sytuacji nie wyjdą z inicjatywą i nie zaproponują powyższych świadczeń ważne jest zachowanie rachunków, jeśli zdecydujemy się opłacić sobie nocleg lub transport. Później, na ich podstawie, będziemy domagać się zwrotu.
Co jeśli lot jest opóźniony o więcej niż pięć godzin?
Może się zdarzyć, że nasz lot będzie opóźniony o więcej niż 5 godzin, chociaż absolutnie nikomu nie życzymy takiej sytuacji. Jeśli już jednak przytrafi się taka przygoda warto wiedzieć, że w tej sytuacji przysługują pasażerowi dodatkowe prawa. Może on domagać się zwrotu:
– pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony;
– kosztów nieodbytej podróży;
– kosztów części podróży już odbytej, o ile lot nie służy dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży.
Przewoźnik jest zobowiązany do wykonania żądań pasażera w terminie 7 dni.
Co się dzieje w przypadku odwołanego lotu?
Jeśli nasz lot zostanie odwołany pasażerowi przysługuje odszkodowanie z tytułu niewywiązania się przewoźnika z umowy.
Ile przysługuje za odwołany lub opóźniony lot?
W przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu pasażer może ubiegać się o takie kwoty odszkodowania:
250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów.
400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów.
600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.
Istnieje kilka wyjątków od tej zasady w przypadku odwołanych lotów. Odstępstwem od powyższej zasady są przypadki, kiedy pasażerowie:
- zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu;
- zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży. Przy tym modyfikacja musi umożliwić wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu.
- zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży. Przy tym nowy lot musi mieć miejsce nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.
W każdym wypadku, gdy odwołano lot, przewoźnik jest zobowiązany do poinformowania pasażerów o możliwości alternatywnego połączenia.
W takim wypadku pasażer wciąż może ubiegać się o odszkodowanie. Jednak kwoty odszkodowania będą niższe o 50%. Ponadto, przewoźnik musi zaproponować alternatywny lot, którego maksymalna różnica czasu między starym a nowym czasem przylotu nie przekroczy 3 godzin i 4 godzin w przypadku lotów powyżej 3500 km.
I wreszcie najważniejsza kwestia.
Co zrobić, by dostać od linii lotniczych odszkodowanie za opóźniony, bądź odwołany lot?
Jest kilka dróg, którymi można podążyć. Każdy z przewoźników posiada na swojej stronie internetowej formularz, za pośrednictwem którego można zgłosić reklamację dotyczącą lotu. Przykładowo:
–KLM (Brak możliwości złożenia wniosku po polsku)
–LOT
–Ryanair (Kiedyś mieliśmy do czynienia z opóźnieniem u Ryan’a. Tak rozwiązaliśmy ten problem.)
Lufthansa odwołała ci lot? Musisz się zatem przebijać przez te instrukcje. Zdecydowanie nie ułatwiają życia swoim pasażerom.
Inną drogą jest wypełnienie unijnego wzoru skargi odnoszącego się do praw pasażera. Nie korzystaliśmy nigdy z tej możliwości, ale oceniając powierzchownie wydaje się, że jest to opcja najbardziej zbiurokratyzowana i mało przyjazna dla poszkodowanego.
Najmniej czasochłonnym sposobem będzie natomiast skorzystanie z pośrednika, który zajmie się sprawą za nas. Najmniej czasochłonnym, ale nie zupełnie darmowym. W przypadku uzyskania odszkodowania za odwołany bądź opóźniony lot zobowiązujemy się oddać 25% uzyskanego odszkodowania pośrednikowi. Natomiast nic nie kosztuje kontakt i próba uzyskania odszkodowania przy pomocy specjalistów. Dlatego polecamy tę opcję osobom, które nie mają czasu i cierpliwości by samemu przedzierać się przez wszystkie formularze, procedury itp.Jeśli zwróciliście uwagę na kwoty odszkodowań na pewno zauważyliście, że w niektórych sytuacjach na odwołanym bądź opóźnionym locie można nawet zarobić. To powinno stanowić dodatkową motywację dla osób, którym przytrafiło się opóźnienie lotu, bądź jego odwołanie.
Pamiętajcie, by nigdy nie machać ręką na takie wypadki. Zawsze warto walczyć o swoje. Jeśli znaleźliście się w sytuacji spełniającej powyższe warunki uzyskanie odszkodowania jest niemal gwarantowane. Ponadto, składając wnioski wpływacie także na działanie lotnicze. Im więcej osób będzie domagało się pieniędzy z tytułu odszkodowań, tym większą uwagę do punktualności będą przykładać przewoźnicy.
Dlaczego za odwołany lub opóźniony lot należy się odszkodowanie?
Na koniec jeszcze kilka słów odnośnie przepisów. Bo tak właściwie dlaczego linie lotniczne miały by nam płacić za odwołany bądź opóźniony lot? Nie robią tego przecież ani przewoźnicy kolejowi, ani autobusowi. Zapytałem o tę kwestię Radosława Pilarskiego, twórcę serwisu znajdzparagraf.pl.
„Ta problematyka została unormowana w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiając wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylając rozporządzenie (EWG) nr 295/91. Kupując bilet lotniczy zawierasz umowę z operatorem linii lotniczych. Na podstawie owej umowy linie lotnicze zobowiązują się dostarczyć Cię do określonego punktu, w określonym czasie. Odwołanie samolotu, opóźnienie lotu, albo odmowa wejścia na pokład samolotu jest równoznaczna z niewywiązaniem się przez przewoźnika z umowy. W takim wypadku powinien Ci to wynagrodzić.”
„Ważne! Należy pamiętać, że lot do miejsca docelowego oraz lot powrotny są zawsze traktowane jako dwa osobne loty. Nawet jeżeli zostały zarezerwowane razem. Przy tym jeżeli zakupiłeś bilet u innej firmy, niż ta obsługująca lot, odpowiedzialne za ewentualne problemy będą tylko linie lotnicze, które obsługują dany lot.” – dodaje Pilarski.
Przepisy chronią prawa pasażerów w bardzo szerokim zakresie. Jeszcze raz zachęcam – upominajcie się o odszkodowanie, jeśli Wasz lot został odwołany bądź opóźniony.
w te wakacje siedziaąłm prawie 7 godzin z dzieckiem na lotnisku, masakra, podejście przewoźnika skandaliczne, dorbze ze chociaż givt mi pomogło z wywalczeniem odszkodowanai, bo byłm na maksa wściekła, odechciało mi się latania na długo